Als je een term als branding uit wilt gaan leggen, dan zijn er in dit geval twee dingen van belang:
1. Het is een woord uit de Engelse taal Hoewel branding een heel normaal Nederlands woord is, en slaat op de plek aan het strand waar de aankomende golven overslaan, komt het hier bedoelde branding uit de Engelse taal. Het wordt dus ook wat anders uitgesproken, namelijk als ‘brending’.
2. Is er een goede Nederlandse vertaling van branding? Het Engelse woord ‘brand’ is het best te omschrijven als merk en branding is dan het beste te vertalen als merkmanagement, of nog Nederlandser ‘merkbeheer’.
Waar het eigenlijk op neerkomt, is het simpele feit dat we echt steeds meer aan het verengelsen zijn, vooral omdat het de meest geaccepteerde internationale taalvorm is. Als je dus pure vertalingen kiest voor je gehele commerciële proces, dan ben je aan je eigen land gebonden. Met Engelse terminologie als marketing en branding kun je met je product, dienst of informatie veel gemakkelijker de grens over.
Indien we het over Branding Tilburg hebben, dan bedoelen we daarmee dat wij een reclame / marketing / branding onderneming zijn, gevestigd in deze mooie Noord-Brabantse gemeente. We zullen echter ook proberen om bepaalde kenmerken van branding uit te leggen aan de hand van wat het voor een stad als Tilburg zou kunnen betekenen.
Wat is branding?
Het is niet verwonderlijk dat er diverse definities in de omloop zijn om deze, in de wereld van producenten en consumenten, populaire term te omschrijven. We noemen er drie: Wikipedia: “Het is een vorm van marketing, waardoor men door merken te ontwikkelen meerwaarde voor de onderneming wil realiseren. Dit kan mede in de volgende vormen:
- Internetmarketing
- Linkbuilding marketing
- SEO marketing
- Webwinkels marketing
Het doel ervan is om uiteindelijk de verkoop en omzet van een onderneming te vergroten, niet direct door bijvoorbeeld reclame, maar meer indirect door het versterken van naamsbekendheid, diversificatie van het productaanbod en bevorderen van de klantenbinding”. Linku: “het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt”. American Marketing Association: “een naam, term, teken, symbool, ontwerp of een combinatie hiervan, bedoeld om de producten en diensten te identificeren van een bepaalde aanbieder of groep van aanbieders en zich te onderscheiden van die van de concurrenten”.
Waar het dus eigenlijk op neerkomt, is dat onder branding in principe alle processen vallen met de bedoeling een positiever beeld bij de consument te creëren van een bepaalde merknaam. Dat begint al bij de basis en het formeren van een huisstijl, het verzinnen van een pakkende naam voor een onderneming en uiteraard het ontwerp van een uniek logo. Dat eindigt met de verkoop van producten of diensten, maar ook het werk van de klantenservice. En uiteraard alle processen die daar tussenin liggen.
Tilburg en branding
Er zijn diverse redenen waarom een stad of gemeente aandacht bij het publiek wil opwerpen. Toerisme is er één van de belangrijkste van, want dat genereert inkomsten, maar ook vestiging van mensen en bedrijven kan een motief zijn. Tilburg zal zich dus op allerlei mogelijke manieren herkenbaar moeten maken op de markt als een gemeente met deze doelen. Tevens dienen ze door bepaalde marketingmethoden te onderscheiden van andere steden met dezelfde doelstellingen.
• Naam: Tilburg
• Term: “Liefde op het tweede gezicht”, Kruikenstad (textielverleden)
• Teken: vlag van Tilburg
• Symbool: wapen van Tilburg
• Ontwerp: stadsopbouw, winkels, woningen, industrie
• Websites: www.tilburg.nl, maar ook via Wikipedia en talrijke andere sites.
Dit is natuurlijk slechts een basis, van waaruit branding-, marketing- en reclamebureaus zich vervolgens storten op de talloze manieren om de bedoelingen van de stad duidelijk te maken. In het kader van branding doen zij dat door de naam Tilburg, in deze dus de merknaam Tilburg, en alles wat met deze stad te maken heeft zo aantrekkelijk mogelijk naar buiten te brengen.
De gereedschappen van branding
Het is belangrijk een duidelijk verschil te maken tussen product en merk, hoewel dat soms niet altijd even duidelijk is, zeker als een merk slechts één of enkele producten op de markt heeft. Onder producten valt dus alles wat op die markt aan consumenten aangeboden wordt en naast tastbare artikelen, kunnen dat ook diensten, een organisatie (bv sportvereniging of Greenpeace), een plaats (zoals Tilburg) of zelfs een idee zijn. De merknaam, die aan deze producten verbonden is, moet zorgen voor het onderscheid ten opzichte van andere merken, die hetzelfde aanbieden. Om dat onderscheid te creëren heb je fantasie nodig, doorzettingsvermogen, kapitaal, tijd, geduld, identiteit, creativiteit, innovatie, communicatieve kwaliteiten, oplossingsgerichtheid, sociale vaardigheden, kennis, online kennis en ongetwijfeld nog een paar eigenschappen.
Al deze kwaliteiten worden vervolgens ingezet op de volgende uitvoerende gebieden:
• Het ontwerpen van een huisstijl
Deze vormt de voornamelijk visuele presentatie van een onderneming naar buiten toe, een stijl die consequent terug te vinden in elk aspect van het bedrijf
• Creatie van het logo
Dit is de grafische weergaven direct verbonden aan de kernidentiteit van een onderneming.
• Webdesign
Vertegenwoordiging op het World Wide Web is tegenwoordig een must en dat gebeurt via een website. Zoek op het internet naar: ‘Website laten maken Tilburg‘
• Drukwerk
Zowel via tastbare producten als virtuele post worden logo en huisstijl gebruikt op deze manier het gezicht van het bedrijf kenbaar te maken.
• 3D tekenen
Plat is maar plat, maar met diepte kun je je producten, als ze zich daartoe lenen, veel expressiever en gedetailleerder overbrengen.
• Marketingstrategie en advies
Een product hebben is natuurlijk essentieel, maar nog veel belangrijker is het hoe dit product aan de consument aan te bieden op een manier dat deze geïnteresseerd is het aan te schaffen.
• SEO Marketing
Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie, is een methode om jouw bedrijf en producten zo hoog mogelijk in de zoekresultaten op het internet te verkrijgen. Hoe hoger, hoe eerder zoekende en potentiële klanten uw initiatieven in het zicht krijgen.
Voortdurend in beweging
Eén van de belangrijkste kenmerken, die men via branding probeert te bereiken is herkenbaarheid, en dan het liefst gecombineerd met kwaliteitsgarantie. De consument schaft iets aan, ongeacht wat, van een bepaald merk en weet gewoon dat het goed is. Overigens is dat niet iets dat een bedrijf kan bereiken en het daarbij kan laten, ze moet voortdurend bezig zijn met innovatie om die consument constant geïnteresseerd te houden in datgene wat een onderneming te bieden heeft. Het werk van een branding bureau is dus nooit gedaan.
0 reacties