Een kenmerk van groeiende populariteit van welk product dan ook, en dat geldt zeker voor de e-scooter, is dat er steeds meer consumenten interesse tonen. Interesse leidt tot aankoop en dus zie je steeds meer e-scooters op de weg. Naast particulier gebruik van e-snorscooter en e-bromscooters zien we ook een verschijnsel als deelscooters. Tegenwoordig worden die in een aantal grote steden in Nederland al ingezet, en zie je deze groene vervoersmiddelen te pas en te onpas in het straatbeeld op soms de meest opmerkelijke plaatsen klaar staan voor een volgende gebruiker.
Verdeelde meningen
Op zich is de gewone scooter weliswaar al lang in beeld, ze zijn nog niet zo heel lang in de mode, of met een meer recente term ‘woke’.
Ze hebben lang onder het wat oubollige imago geleden, met name veroorzaakt door de houding van de bestuurder. Sinds de jaren 70 van de vorige eeuw is daar verandering in gekomen en werd de scooter meer en meer een statement. Scooters als de Vespa kenden een geweldige groei in populariteit. Dat is een paar decennia zo blijven hangen tot het moment dat alles ineens elektrisch moest en dat bleek voor de scooter heel gunstig uit te pakken.
Toch hebben ze er een belangrijke concurrent bijgekregen in de elektrische fiets en daar komen de verdeelde meningen naar boven drijven.
Fietsen zijn natuurlijk altijd al goedkoper geweest dan scooters of brommers, en datzelfde geldt nu ook in het elektrische tijdperk.
Verder heb je met eenzelfde accu met de e-bike een grotere actieradius dan met de e-scooter.
Je kunt met een elektrische fiets net zo snel als met een e-snorscooter, namelijk 25 km/uur en met een e-scooter zijn er bijkomende kosten als lessen en verzekering.
Positieve verkoopcijfers voor de e-scooter
Toch kunnen we er niet omheen en zien we een gestage groei in de verkoop van elektrische scooters. De accu’s worden ook steeds beter en met een toenemende actieradius is de e-scooter een bijzonder comfortabele en best wel coole manier van vervoer. Van brommers, elektrisch of niet, kijkt niemand meer om, maar om een of andere manier valt een scooter nog altijd op in het verkeer.
We hebben het eigenlijk voortdurend over de e-snorscooter, maar dezelfde groei zien we ook in de snellere variant, de e-bromscooter, die tot 45 km/uur mag. Net als de gewone brommer zijn hier echter nog wat meer eisen en voorwaarden aan verbonden. Je hebt Elektrische scooter 25 km maar ook Elektrische scooter 45 km.
Hoe zit het met de prijs?
Dat is misschien nog een beetje een heet hangijzer. Je kunt al relatief goedkoop uit zijn met betrekkelijke eenvoudige modellen, maar ga er maar van uit dat je voor een beetje degelijk type e-scooter al snel €2500 kwijt bent. Zoals gezegd ben je met een elektrische fiets iets goedkoper uit. Als je echter het fietsen moe bent, is de e-scooter een uitstekend alternatief.
En dan nog de helm
Er zijn stevige aanwijzingen dat de helm verplicht gaat worden voor e-fietsen en e-snorscoeoters, voor e-bromscooters en pedelecs was die er al. Voor de deelscootermarkt kan dat desastreuze gevolgen hebben, maar het kan ook wel degelijk gevolgen hebben voor een potentiële aankoop van een nieuwe e-scooter. Toch gaat veiligheid voor alles, zeker in het verkeer.
0 reacties