Sportmarketing: marketing speciaal gericht op de sportschool
Bij het opstarten van een nieuwe sportschool ontkom je niet aan marketing. Maar ook wanneer je het aantal leden omhoog wil krikken, is marketing een goede tool. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat na de corona lockdown het aantal leden is afgenomen.
Speciale marketing voor een sportschool
De meeste marketingbureaus (of soms ook wel linkbuilding bureau’s) weten wel een goede website op te zetten en een reclamecampagne te maken. Maar wist je dat er speciale marketingbureaus bestaan die gericht zijn op sportmarketing? Je vraagt je misschien af: wat is dan het verschil met een “gewoon” marketingbureau? Nu, bij een bureau dat gespecialiseerd is in fitness marketing werken mensen die de sport- en fitnesswereld van binnen en buiten kennen. Zij weten wat erbij komt kijken, omdat zij zich uitsluitend met deze “tak van sport” bezig houden.
Website
Zoals eerder aangegeven: ieder marketingbedrijf kan een website opzetten en zorgen dat deze voldoet aan belangrijke vereisten, zoals:
- goed en professioneel gebruik van uw huisstijl;
- snel laden van de website, zodat mensen niet wegklikken;
- een goede opbouw die voorkomt dat de zoeker veel moet doorklikken (dan haakt men af);
- een website die eveneens goed opgebouwd is voor mobiel gebruik, daar de meerderheid van de mensen tegenwoordig mobiel op internet gaat.
Echter, er is wel een groot verschil tussen bijvoorbeeld een bloemenwinkel of een fitness-studio. De bloemenwinkel is gebaat bij goede informatie over het assortiment, maar een website is er behalve informatie vooral ook op gericht om leden te werven en te behouden. Dat is waar een sportmarketing bureau goed in is.
Hoe kan een website zorgen voor meer leden?
Allereerst zal dit bureau, net als ieder ander marketingbureau, gebruik maken van SEO-technieken. SEO staat voor Search Engine Optimization en dit houdt in dat teksten op de website gericht zijn op de woorden die mensen het meest gebruiken bij hun zoekopdrachten. Hoe vaker de website wordt gevonden en aangeklikt, hoe hoger deze eindigt bij de Google zoekresultaten. Ook teksten op andere websites kunnen zorgen voor direct verkeer (middels een link) of indirect verkeer (een zoekopdracht vanwege interesse naar wat men leest) naar de website van de betreffende sportschool of fitness-studio. Eenmaal op de website van de sportschool aangekomen, wordt de zoeker voorzien van goede informatie, maar kan hij of zij ook gebruik maken van een chatbot om vragen te stellen. Hierbij laat men dan gegevens achter. Ook contactgegevens invoeren voor toezending van informerende e-mails behoort tot de mogelijkheden. Op deze manier wordt een bestand gevormd van geïnteresseerden, die telefonisch benaderd kunnen worden. Uit een dergelijk systeem kan ook informatie worden gegenereerd die door de sportschool gebruikt kan worden, zoals uit hoeveel telefoontjes nieuwe leden zijn geworven in welke periode en wie van de medewerkers deze nieuwe leden heeft geworven.
Andere manieren van marketing
Events kunnen bijdragen aan het werven van leden. Het voordeel van een sportmarketingbureau dat is dat het de expertise heeft om te bepalen wat voor soort event het meeste zal aanslaan onder de doelgroep.
Ook kunnen bekende mensen uit de sportwereld ingezet worden om een sportschool of fitness studio aan te bevelen.
Conclusie
Voor de marketing van een sportschool is het zeker aan te bevelen om te kiezen voor een speciaal fitness marketingbureau, dit biedt vele voordelen boven een algemeen marketingbureau.
0 reacties