E-mailmarketing is wanneer bedrijven e-mail gebruiken om hun product of dienst te promoten. Het is een vorm van direct marketing, wat inhoudt dat het bedrijf zonder tussenkomst van een tussenpersoon met de consument communiceert.
E-mail kan worden gebruikt om relaties met nieuwe contacten op te bouwen, prospects (contacten met potentie) te converteren en ervoor te zorgen dat bestaande klanten een geweldige ervaring hebben, en zo trouwe terugkerende klanten worden. Hier zijn enkele voorbeelden van e-mailmarketing en verschillende soorten e-mails die je als ondernemer zou kunnen inzetten om het maximale uit je mailing lijst te halen.
Welkomst e-mailreeks:
Wanneer een klant voor het eerst contact heeft met een bedrijf, stuurt het bedrijf doorgaans een geautomatiseerde reeks e-mails waarin meer wordt uitgelegd over de organisatie en haar product.
Een goed voorbeeld hiervan zijn technologiebedrijven die een gratis proefversie van software aanbieden. Zij stuurt bijvoorbeeld informatieve links om de klant te helpen maximale waarde uit de tool te halen. Tegen het einde van de proefperiode worden e-mails verstuurd die erop gericht zijn de persoon om te zetten in een betaalde klant. En als je niet direct toehapt krijg je mogelijk nog een extra korting aangeboden. Welkomst e-mails werken het best als ze heel specifiek op de producten of diensten van je bedrijf zijn afgestemd
E-mailnieuwsbrieven:
Nieuwsbrieven zijn algemene e-mails die regelmatig worden verzonden. Ze bevatten doorgaans bedrijfsupdates en links naar bloginhoud of ander materiaal dat de ontvanger mogelijk interessant vindt. Nieuwsbrieven zijn een goedkope manier om met veel mensen in contact te blijven. Wanneer een klant interactie heeft met iets in een van deze e-mails; Als ze bijvoorbeeld een E-book downloaden, kan het bedrijf ze op een meer gerichte e-mailreeks plaatsen.
E-mailherinneringen:
Één van de meest bekende e-mailherinneringen die jij als consument zelf waarschijnlijk ook regelmatig ontvangt zijn de herinnering mails dat je nog een vol winkelmandje bij een webwinkel niet hebt afgerekend.
Maar ook in de business-to-business wereld, evenementen organisatie, en eigenlijk alle andere bedrijven waar geplande afspraken worden gemaakt met (mogelijke)klanten zijn herinnering e-mails onmisbaar. Je zult merken dat er meer afspraken worden nagekomen zodra de e-mailherinneringen goed ingesteld staan.
Transactionele e-mails zoals e-mails na aankoop:
Wanneer een klant een aankoop doet, sturen bedrijven vaak een reeks e-mails waarin ze meer over het product vertellen. E-mails na aankoop zijn essentieel voor het vergroten van de klantloyaliteit. Bijvoorbeeld als je product op abonnementen is gebaseerd, omdat ze de kans vergroten dat de klant waarde in de service zal vinden en zal blijven betalen. E-mails na aankoop kunnen ook worden gebruikt om andere of nieuwe producten te verkopen of om verwijzingscampagnes uit te voeren. Maar worden ook ingezet om de klant gerust te stellen dat hun bestelling goed is ontvangen en ze hun product binnenkort op de deurmat kunnen verwachten.
Nurture-e-mails:
Nurture-e-mails bieden potentiële klanten gerichte inhoud op basis van de problemen die ze proberen op te lossen. Dit kunnen links zijn naar blogposts, whitepapers of videogidsen. Het doel van deze e-mails is om de prospect te voorzien van nuttige informatie die jouw bedrijf centraal houdt en uiteindelijk van de prospect een nieuwe klant maakt.
Koude e-mails: bedrijven sturen soms koude e-mails naar mensen met wie ze nog niet eerder contact hebben gehad. Deze berichten zijn doorgaans de minst effectieve vorm van e-mailmarketing. Ze kunnen echter werken in sommige soorten B2B-verkopen wanneer ze zeer gericht zijn en vanaf een persoonlijk account worden verzonden.
Promotionele e-mails:
E-mailmarketeers kunnen promotionele e-mails gebruiken om bestaande of potentiële klanten te informeren over speciale aanbiedingen, seizoensdeals of andere verkooppromoties.
Tot slot
Welke e-mails je inzet is gedeeltelijk afhankelijk van welke branche je bedrijf zich bevind. Maar je kunt er vanuit gaan dat wanner je producten verkoopt, of nieuwe sales leads verzameld via het internet, email marketing een belangrijke rol speelt in de succes van je bedrijf.
Wil jij emailmarketing nu ook professioneel aanpakken en je klanten op een persoonlijke en leuke manier benaderen zonder dat het vervelden word. Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Linkbuikding Marketting en Emailmarketing Manager.
0 reacties