Heb jij een eigen website of webshop? Dan wil je het liefst zoveel mogelijk bezoekers op je website krijgen die converteren. Door hoger in de zoekresultaten te komen van de zoekmachines, is de kans groter dat je meer bezoekers naar jouw website of webshop trekt. Hoe je hoger in de zoekresultaten komt, leggen we je graag uit.
Zoekmachines advertenties
De makkelijkste manier om hoog in de zoekresultaten te komen, is door te investeren in SEA. SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Met SEA koop je advertenties van zoekmachines. Bij elke klik op een advertentie, betaal je hiervoor een bepaald bedrag. De advertenties staan altijd op prominente plekken en zijn daarom zeer interessant om meer mensen naar je website te trekken. Nadeel, advertenties kosten geld.
Organische zoekresultaten
Wil je niet betalen voor advertenties, is het belangrijk dat je goed wordt gevonden in de organische zoekresultaten. Ook wel bekend als Search Engine Optimization (SEO). Zoekmachines als google hebben robots die je website lezen (crawlen) en beoordelen of dit interessant is voor mensen die hiernaar op zoek zijn. Je website wordt beoordeeld op drie onderdelen:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Weet jij je website of webshop te optimaliseren op alle drie de onderdelen, zal je stijgen in de zoekresultaten.
Content
Is de content die jij plaatst op jouw website relevant genoeg? Geef jij antwoord op de vraag en voldoe jij in de behoefte van de zoekmachine gebruiker? Dan zal jij meer mensen naar je website trekken. Door bepaalde zoektermen vaker terug te laten komen in je tekst, zorg je ervoor dat je hoger gaat ranken in de zoekmachines.
Techniek
Een ander belangrijk onderdeel om hoger te scoren in de zoekresultaten is techniek. Zo moet een website bijvoorbeeld snel geladen zijn. Duurt het laden van een website te lang, zal de bezoeker sneller de website verlaten en dit wil je natuurlijk niet. De techniek verbeter je onder andere door niet te veel grote afbeeldingen te gebruiken. Omdat de meeste mensen tegenwoordig op hun telefoon zoeken, vinden zoekmachines het ook belangrijk dat de websites geoptimaliseerd zijn voor mobiele bezoekers. Heb jij een responsive website en laadt deze snel, zal je zien dat zoekmachines en de gebruikers van zoekmachines dit waarderen.
Autoriteit
Als laatste onderdeel is autoriteit van belang. Hoe hogere autoriteitsscore jij in jouw vakgebied hebt, hoe meer waarde zoekmachines hechten aan jouw pagina’s. Autoriteit bouw je niet binnen een dag op, maar heeft tijd nodig. Autoriteit krijg je door verwijzingen van andere sites te krijgen. Hoe meer andere sites mensen adviseren om jouw website ook te bezoeken, hoe hogere autoriteitsscore je website krijgt. Dit kan zijn dat doordat zij vinden dat jij interessante content plaatst die hun bezoekers ook zouden moeten lezen. Tegenwoordig wordt er ook aan links geruild om zo op een snelle manier meerdere verwijzingen te bemachtigen. Belangrijk is wel dat deze verwijzingen van andere relevante websites komen. Het opbouwen van zoveel mogelijk verwijzingen wordt linkbuilding genoemd. Je kunt ervoor kiezen om zelf te gaan linkbuilden, maar als je de contacten nog niet hebt, kan dit behoorlijk tijdrovend zijn. Je kan ook linkbuilding uitbesteden aan een online marketingbureau, zij hebben de kennis en expertise in huis om de autoriteitsscore van jouw website of webshop te laten stijgen.
Leuk bericht, ik heb het gedeeld met mijn vrienden.