Tegenwoordig is Google de zoekmachine, die alle andere zoekmachines overbodig maakt. Wanneer je iets zoekt op het internet, en het maakt niet uit wat, maakt bijna iedereen gebruik van Google. Je wilt, als bedrijf, als freelancer, als product, etc. gevonden worden op Google. Maar wat nu wanneer je bepaalde informatie niet meer gevonden wilt laten worden via Google? Is dit mogelijk? En zo ja, hoe doe ik dat dan? Waar moet ik zijn?
Geschiedenis Google
Laten we beginnen met een korte blik op de geschiedenis (Geschiedenis Google) van deze zoekgigant. Dat Google nu een zoekgigant is, is bekend, maar hoe is dat begonnen, en door wie, en wanneer?
- Google is in 1996 begonnen als een onderzoeksproject van Larry Page en Sergey Brin. In eerste instantie gaven ze hun zoekmachine de naam Backrub. Later veranderden ze (gelukkig) deze naam naar Google.
- Op 4 september 1998 werd de naam Google Inc. officieel vastgelegd als de naam van hun bedrijf.
- 2004, google wordt geïntroduceerd op de beurs, Nasdaq
- In 2006 neemt Google YouTube over.
- In 2011 neemt Google de telefoontak over van Motorola.
- Begin 2016 werd Google opgesplitst en ontstond Alphabet, hieronder vallen alle activiteiten van Google, behalve de zoekmachine, deze bleef onder de naam Google bekend.
Op het moment van schrijven is het marktaandeel van de Google zoekmachine een imposante 91,4% Bijna 92% van de zoekopdrachten wereldwijd verlopen dus via de Google zoekmachine. De eerstvolgende zoekmachine is Bing, met het schamele aandeel van 3,14%. Daarna volgen Baidu met 1,76% en Yahoo met 1,53%. Daarna volgen nog wat kleine spelers met een marktaandeel van minder dan 1%. Google is dus gigantisch. Je wilt dus als bedrijf, als universiteit, als startup etc etc. te vinden zijn op Google.
Zoekresultaten google verwijderen
Maar hoe zit het nu met het verwijderen van zoekresultaten in Google, ga je daar nog iets over zeggen? Jazeker, daar gaan we!
Het verwijderen van zoekresultaten is niet iets wat je zomaar eventjes doet. Laat ik het zo zeggen, je komt makkelijker IN de zoekresultaten, dan dat je ERUIT wilt.
Er zijn meerdere manieren om zoekresultaten te “ontgooglen”. Laten we beginnen met een manier die je zelf kunt uitvoeren, en voor het beste resultaat, ook zelf moet uitvoeren.
Sinds 2014 is het zogenaamde recht op vergetelheid in werking getreden. Dit recht is opgenomen in de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hoe werkt dit, en waar moet ik zijn?
Je kunt, onder bepaalde voorwaarden, aan Google de opdracht geven om jouw naam te verwijderen uit de zoekresultaten. Die voorwaarden zijn:
- De wettelijke bewaartermijn is verlopen
- De betreffende persoonsgegevens zijn onrechtmatig verwerkt
- Je hebt bezwaar gemaakt tegen de verwerking van je persoonsgegevens.
- Je hebt de toestemming voor verwerking van je persoonsgegevens ingetrokken
- De betreffende gegevens zijn niet meer relevant.
- Degene wie het betreft is jonger dan 16 jaar, en de gegevens zijn verwerkt via een app of website.
Hierop is een uitzondering. Organisaties zijn wettelijk verplicht om bepaalde gegevens te verwerken, hier kun je niet onderuit komen.
Het verzoek om verwijdering moet je echt zelf doen, en kan dus niet namens iemand worden gedaan.
Let wel, Google is enkel een verwijzing naar je informatie, en niet de plek waar deze informatie is opgeslagen. Dus wanneer Google besluit je verzoek tot verwijdering in te willigen wil dit niet zeggen dat je informatie dan ook compleet van het internet is verdwenen.
Jouw informatie staat namelijk nog steeds ergens op een website, en is dus nog steeds te zien voor eenieder die die betreffende website bezoekt. Je dient dus ook bij de beheerder, ofwel de webmaster, van de website een verzoek in te dienen tot verwijdering van jouw gegevens.
Google wil zo min mogelijk informatie uit haar zoekresultaten verwijderen. Wanneer je verzoek wordt afgewezen zou je nog een gang naar de rechter kunnen overwegen, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je grote kans hebt van slagen, omdat het anders een kostbare zaak kan gaan worden.
Een verzoek tot vergetelheid gaat zo in zijn werk:
- Google naar het formulier “Personal Information Removal Request Form”
- Klik de link aan
- Je ziet nu een uitgebreid formulier wat volledig dient te worden ingevuld.
- Bij Country of Origin vul je het land in je waar je woonachtig bent.
- Daarna wordt gevraagd om je voor en achternaam, en je emailadres.
- De volgende vraag: I am acting on behalf of: Kies hier voor Myself, alle andere opties maken het veel onwaarschijnlijker dat je verzoek wordt ingewilligd.
- Er wordt dan vervolgens gevraagd om de URL die het betreft, dus de URL waar de gegevens te vinden zijn, die verwijderd dienen te worden.
- De volgende stap is de reden voor de verwijdering.
- Daarna komt de vraag “name used to search” Vul hier de naam in waarmee je zocht en het zoekresultaat te zien krijgt, wat je wilt laten verwijderen.
- Daarna dien je nog wat hokjes aan te vinken, om aan te geven dat je alles accuraat hebt ingevuld.
- Als laatste dien je je naam, en de datum van je aanvraag in te vullen.
- Loop alles nog een keertje na, zodat je zeker weet dat alles goed is ingevuld, geef daarna nog even aan dat je geen robot, click op submit, en je aanvraag is ingediend.
Zoekresultaten verwijderen Google kan geavanceerder
Is het indienen van dit formulier de enige manier om van die zoekresultaten af te komen? Nee er is meer mogelijk, ik zal ze hieronder beknopt weergeven zodat je een idee hebt wat er nog meer mogelijk is. Deze onderstaande oplossingen zijn geavanceerder dan de oplossing zoals die boven is beschreven. Aan te raden is dan ook om dit uit besteden aan een organisatie met kennis van zaken.
- Het is mogelijk om zoekresultaten te verwijderen via de Google Search Console. Hier kun je een verzoek indienen om verouderde informatie te laten verwijderen. Ook is er een mogelijkheid om informatie tijdelijk te laten verwijderen, zodat je dan de tijd hebt om op de website zaken aan te passen.
- De snelste manier blijft nog steeds om de beheerder van de website, met jouw informatie daarop, te verzoeken om de betreffende pagina te verwijderen. Verzoek hem dan ook om voor die website keywords waarmee gezocht wordt, te verwijderen van de website.
- De webmaster kan er ook voor zorgen dat Google de informatie negeert die over jou gaat. Dit doe je door aan de webmaster te vragen of hij een noindex tag aan de header wilt toevoegen in de HTML van je pagina.
Dit zijn de meest gangbare manieren om je zoekresultaten uit Google te krijgen. Het is geen makkelijke klus, en je bent afhankelijk van derden of je verzoek ook gaat worden uitgevoerd. Je bent afhankelijk van Google, maar ook van de webmaster, wanneer je hem/haar een verzoek tot verwijdering gaat doen. Wij kunnen dit werk voor je uit handen nemen, met uitzondering van het verzoek recht op vergetelheid, deze zul je toch echt zelf moeten aanvragen, maar met de hierboven genoemde stappen zul je daar wel uit moeten komen.
Wat kunnen wij bij linkbuildingmarketing.nl nog meer voor je betekenen op SEO gebied?
Bij ons kun je ook terecht voor het kopen van SEO backlinks, zeer handig wanneer je een linkbuidling campagne gaat houden. Een backlink is een verwijzing op een andere website naar jouw website. Aan de hand van de hoeveelheid backlinks naar jouw website kan Google de populariteit van jouw website meten. Hoe meer backlinks, hoe beter voor je zoekresultaat. Niet alleen de kwantiteit van de backlinks is tegenwoordig belangrijk, wat ook van belang is, is de kwaliteit van de backlinks. Wanneer deze backlinks komen van gerenommeerde websites is de kwaliteit een stuk hoger We kunnen u hierbij adviseren, en u kunt deze backlinks ook aanschaffen bij ons. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Verder bieden wij ook lokale SEO aan. Wat houdt dit in? Local Search Optimalisatie richt zich op het beter vindbaar zijn in lokale zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld in Haarlem een loodgieter, zul je andere resultaten krijgen dan wanneer je een loodgieter zoekt in Groningen. Hiervoor zorgt Local SEO. Ook voor local online marketing kun je ons inzetten. Wij maken je lokaal bekend en vindbaar, eventuele klanten weten u lokaal beter te vinden.
Linkbuilding
Wij kunnen je ook adviseren op het gebied van Linkbuilding. Linkbuilding is volgens Google een van de 3 top factoren waarop de vindbaarheid van je website is gebaseerd, naast content, en AI algoritmes. Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van externe websites om zodoende een betere ranking te krijgen in Google. Links geven je meer geloofwaardigheid. Links geven je hogere SEO scores, wat weer zorgt voor betere zoekresultaten. En links zorgen ook voor meer bezoekers op je website, wat niet geheel onbelangrijk is. Wij voorzien u graag van Linkbuidling tips. Lees onze blog over: Wat zijn backlinks?.
Je ziet het, wij zijn van vele markten thuis, of het nu Local SEO is, of Linkbuilding, of jou beter lokaal beter zichtbaar maken met Local Online Marketing, wij kunnen het voor u uit handen nemen, of u van advies en tips voorzien.
Wanneer u nog vragen heeft naar aanleiding van dit artikel, kunt u natuurlijk vrijblijvend contact met ons opnemen, en wie weet, zijn wij de perfecte match voor je.
0 reacties